28 March 2011

Malas vs Rajin

di suatu masa dan di suatu zaman . ada sebuah kerajaan yang mashyur . iaitu kerajaan Lu Gua . kerana semua rakyat jelatanya terkenal dengan sikap kerajinannya . sampailah pada hari kebesaran pembesar kerajaan itu . Pembesar Lu Gua mengadakan satu pesta keramaian buat semua rakyat jelata Lu Gua untuk bergumbira . di dalam pesta tersebut . pembesar ini bertanyakan pada semua rakyat jelata . ia bertanyakan siapakah rakyat paling pemalas sekali kerana ia telah bosan dengan kerajinan rakyatnya . tiba tiba datanglah seorang rakyat yang berstatuskan pegawai tentera .

pegawai tentera : gua tuanku !
pembesar Lu Gua : apa yang lu malas ? khabarkan .
pegawai tentera : gua punya malas tuanku . sampai makan pun orang suapkan .
pembesar Lu Gua : lu memang true malas . bagos ! haha .

seorang lagi mengadap pembesar yang berstatuskan pemandu limosin mewah .

pemandu limosin : itu tak cukup malas tuanku . gua lagi malas .
pembesar Lu Gua : hah ! apa yang lu malas ?
pemandu limosin : gua punya malas tuanku . sampai makan pun mintak orang lain tolong kunyahkan dulu .

pembesar Lu Gua tercengang dan ketawa berdekah dekah . semua rakyat Lu Gua bersorakan . tiba tiba hadirlah seorang pemusik blues yang berambut kerinting ala ala Jimi Hendrix . datang mengadap .

pemusik blues : itu tak cukup power tuanku !
pembesar Lu Gua : apa ?! kalau begitu apa lu punya malas sampai boleh lawan pemandu limosin ni ? 
pemusik blues : gua punya malas . sampai nak cerita pun malas kat tuanku .

pembesar Lu Gua terus jatuh dari tempat duduknya . 

* sekian . tamat !

No comments:

Post a Comment